پیامبر (ص)مربی حضرت علی (ع) ...
.: جـــوزا :.
خنده بر لب می زنم تا کس نداند راز من / ورنه این دنیا که خندیدن نداشت....
http://youhosting.ir
نگارش در تاريخ پنج شنبه 28 خرداد 1390برچسب:, توسط هدیه صادقی

پیامبر (ص)مربی حضرت علی (ع)

 

مورخین  می نویسند: خشکسالی عجیبی در مکه واقع شد. ابوطالب عموی

پیامبر (ص) با عائله و هزینه سنگینی روبرو بود. پیامبر با عموی دیگر خود ،

عباس که ثروت و مکنت مالی او بیش از ابوطالب بود، به گفتگو پرداخت.

هردو توافق کردند که هرکدام یکی از فرزندان ابوطالب را به خانه خود ببرند

تادر روزگار قحطی گشایشی در کار ابوطالب پدید آید. از این جهت عباس ،

جعفر را و پیامبر اکرم (ص) علی را به خانه خود بردند.

 

حضرت علی (ع) خود در نهج البلاغه در چند جا به این تربیت و مراقبت

پیامبر اشاره می فرماید:

 

" شما ای یاران پیامبر ، از خویشاوندی و نزدیکی من با رسول خدا و

مقام مخصوصی که در نزد آن حضرت داشتم کاملا آگاه هستید و می دانید

که من در آغوش پرمهر او بزرگ شدم ، هنگامی که نوزاد بودم مرا در

آغوش خود می گرفت، در کنر بستر خود از من حمایت می کرد.

دست بر بدن من میکشید و من بوی خوش او را استشمام می کردم.

او غذا در دهان من می گذاشت".

 

" من به سان بچه ناقه ای که به دنبال مادر خود می رود در پی پیامبر (ص)

می رفتم. هر روز یکی از فضائل اخلاقی خود را به من تعلیم می کرد و دستور

می داد که از آن پیروی کنم".

 

 

 

اولین مسلمان

 

پیشگامی در پذیرش اسلام بر کسی پوشیده نبود. اکثریت محدثان و تاریخ نویسان

شیعه و سنی آن را نقل کرده اند. پیش از همه خود رسول گرامی اسلام خود به

سبقت علی در اسلام تصریح کرده و در مجمع عمومی صحابه فرمود:

 

" نخستین کسی که در رستاخیز با من در حوض کوثر ملاقات می کند

پیشقدم ترین شما در اسلام ، علی بن ابیطالب است".

 

 

 
 

خلقت نوری، پیامبر (ص) و علی (ع)

 

در رابطه با خلقت نوری پیامبر (ص) و علی (ع) و عظمت مقام معنوی

آن دو بزرگوار روایات فراوانی از منابع  شیعه و سنی وارد شده است

که از جایگاه والای آنها در نزد خداوند و مقام شامخ آنان حکایت دارد.

در اینجا به چند حدیث اشاره می شود:

 

رسوا خدا (ص) فرمودند:

 

خداوند قبل از هر چیزی نوری آفرید و آن را دو نیم کرد ،

از نیمی مرا و از نیم دیگر علی را آفرید. پس همه چیز از نور من و

علی پدید آمد. تسبیح خدا می کردیم و فرشتگان تسبیح کردند ، ما تکبیر گفتیم

و فرشتگان نیز تکبیر گفتند. این تسبیح و تکبیر آنان به آموزش من و علی بود.

 

امام کاظم (ع) فرمودند:

 

" خدای بزرگ نور محمد (ص) و علی (ع) را از نور عظمت و جلا خویش آفرید.

چون خواست محمد را بیافریند ، آن نور را دو نیم کرد. از نیم اول محمد (ص)

و از نیم دیگر علی را آفرید".

 

پیامبر اکرم (ص) فرمودند:

 

" من و علی از یک نور آفریده شدیم. چهار هزار سال پیش از آن که خداوند

آدم را بیافریند ، چون آدم را آفرید این نور را در صلب او نهاد. پیوسته یک

چیز بودیم تا در صلب عبد المطلب جدا شدیم".

 

سلمان فارسی از قول پیامبر (ص)می گوید، که پیامبر فرمود:

 

" من و علی از نور خدا و از راست عرش آفریده شدیم. خدا را تسبیح و

تقدیس می کردیم. چهار هزار سال پیش از آن که خداوند آدم را بیافریند ،

چون آدم را آفرید ما را به صلب مردان و رحم زنان پاکدامن انتقال داد،

نسل به نسل گرداند تا به عبدالمطلب انتقال داد .نور ما را دو نیم کرد ،

نیمی در صلب پدرم عبد الله قرار گرفت و نیم دیگر در صلب عمویم ابوطالب .

از نیم اول من و از نیم دیگر علی. نام من در رسالت و نبوت قرار گرفت و

نام علی (ع) در خلافت و شجاعت. من رسول خدایم و علی ولی خدا".

 


 


 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: